Gode tips til at sove bedre

Gode tips til at sove bedre

16. juni 2021 0 Af admin

Der er ikke noget mere frustrerende, end når man ikke kan sove. Det har stor betydning for livskvalitet, velvære og sundhed. Ofte betyder dårlig søvn, at der er noget, der er ”galt”. Måske er du stresset, det larmer meget omkring dig eller lignende. Nogle gange kan det også være svært at finde en årsag. Du synes måske, at du gør alle de rigtige ting, men stadigvæk ikke formår at sove godt. Læs med her, hvor vi giver dig nogle tips til, hvordan du kan sove bedre.

Godt sovemiljø

En af de ting, der kan hjælpe dig til at sove bedre, er at skabe et godt sovemiljø. Den rigtige temperatur, et stille rum, et mørkt rum og en god seng. Det er alle sammen parametre, du kan skrue på for at få en bedre søvn. Med en god king size seng får du plads nok til, at både dig og din eventuelle partner kan være der, uden at I forstyrrer hinanden. Det er vigtigt, når man gerne vil sove godt. Hvis du nemt vågner, er det vigtigt, at du ikke vågner, hver gang din partner vender sig i sengen. Samtidig er det godt med et soveværelse, der har en god temperatur. Det er individuelt, hvad det er, men de fleste sover bedst i en temperatur mellem 15 og 22 grader. Måske kan du have vinduet åbent i løbet af dagen, så der er dejligt friskt, når du skal sove. Ideelt set siger man, at soveværelset er til sex og søvn. Det betyder, at du ikke skal se fjernsyn i sengen eller lignende. Det kan hjælpe din krop med at forstå, at den skal sove, når du er i soveværelset. Hvis ikke du har den mulighed, kan du måske se serier eller læse i en stol i stedet for i sengen.

Gode rutiner

At sove godt handler om at have gode rutiner. Ideelt set skal du gerne sove ca. det samme tidspunkt hver aften. Det er selvfølgelig okay, at det ikke er sådan hver aften, men hvis du gerne vil sove bedre, kan det være en god rutine at etablere. Samtidig er det godt at læse eller slappe af på anden vis end med computeren eller telefonen om aftenen. På den måde sover du også bedre, når du ikke bliver udsat for skærmlys inden sengetid. Måske vil det hjælpe dig at meditere om aftenen eller læse en god bog.